Monday 22 July 2013

G rumah Pak uda- Hidup manusia adakala jatuh bangunnya...

20 Julai 2013
Gua dan Abah gua ambil keputusan untuk pergi ke rumah Pak Uda gua di Taman Sinaran ntah mana alamat dia bagi gua..gua cari pakai GPS..sebelum ni di gembar-gemburkan sanak saudara kami (saudara lah sangat)  kami bahawa susah nak pergi...gua bukak GPS sekali je terus sampai tak de sesat2...nak tak nak je kan pergi...hei..Kalau difikirkan baru gua faham kenapa uda segan ngan kami rupanya uda tengah kesempitan sekarang....sampai saya teringat balik waktu saya umur 17 tahun..yang memulakan rapatnya hubungan kami sedangkan sebelum tu tak rapat pun..

Masa tu 17 tahun saya ada cinta monyet dan saya clash ngan dia sehinggakan saya terlalu sedih..makan tak lalu..nangis je..masa tu kerja terus berhenti...saya simpan rambut panjang..Then entah macamana Pak Uda ajak saya duduk ngan dia..Saya ikut Pak uda duduk di rumah dia..Bayangkan lah dengan serba kekurangan kalau dibandingkan rumah saya memang out la rumah Pak Uda..tetapi apa yang sy suka dengan Pak Uda adalah sikap beliau tidak berkira...makan je la..tak pernah kira.....selepas seminggu saya duk di rumah Pak Uda..saya nampak malam2 beliau keluar rumah ...tak silap saya masa tu pukul 9 malam..then saya menyatakan nak ikut ..Rupanya beliau g main badminton..dan saya pun join xpasal-pasal ..Masa tu tak payah cakap la sy asyik kena belasah je..Beliau train saya dalam keadaan saya yang masih sedih tu sampai jadi seorang yang hebat..habis satu persatu lawan saya tumbangkan..Mana ada lawan badminton ..pak uda mesti ikut saya dok tepi tegur cara permainan saya..Selepas 3 bulan beliau menyatakan beliau takkan ajar saya main badminton lagi..saya sedih..rupanya ilmu yang beliau bagi dah abis dah.tinggal kita je nak mencorakkan game kita berdasarkan pengalaman kita..Selain dari badminton, saya selalu ceritakan peribadi saya pada Pak Uda..tak hairanlah Pak Uda banyak pegang rahsia saya tau..Beliau lah selalu dengar keluhan saya sedih saya...then apabila saya dah kerja mcam ni saya tak pernah berkira dengan beliau satu sen pun..

Masa kami nak balik tu saya ngan abah hulur lah duit nak bantu duit..harap beliau tabah menghadapi hidup beliau..

Tapi sekurangnya ia menjawab tohmahan-tohmaham URTV terhadap beliau..biasalah kan? bab mereka cerita memang no 1...saya nasihatkan abah saya supaya jangan campur dengan budaya mcm tu ..Jika rasa tak nak bantu orang susah..diam je .jangan kutuk sebab kita tak tau time kita cmne nanti..Harap nanti kalau ada anak dengan Amalina xnak ada perangai cm dorang ni

 

1 comment:

  1. InsyaAllah, ade didikan yg baik, xkan ada sifat mazmumah~tau pk baik buruk~kita yg mencorakkan,kalo corak tu btul, xkan jadi masalah nnt~

    ReplyDelete